Monday, August 4, 2014

नया शक्तिको खाचो वारेको वहस



एमाओवादी अध्यक्ष प्रचण्डले पार्टी केन्द्रिय समितिमा पार्टी पुनर्निर्माणको आवश्यकता वारेको दस्तावेज पेश गरी पारित भै सोही प्रकृयालाई थप टेवा पुरयाउने सन्दर्भमा गत हप्ता एनेकपा(माओवादी)का वरिष्ठ नेता डा बाबुराम भटटराईले नया शक्तिको खाचो मार्फत नया विचार सार्वजनिक गरे पछि नेपाली राजनीतिक वृत्तमा वहसको थालनी भएको छ । के आयो भन्ने भन्दा पनि कसले ल्यायो भन्ने कुराले अलि वढी प्राथमिकता पाउने गरेको नेपाली समाजमा यो विचारका वारेमा पनि एकाथरी डा भटटराईका फयानहरु उनको भन्नासाथ अन्धसमर्थन गर्ने अतिमा र उनलाई नरुचाउनेहरु उनको नाम देख्नासाथ बुर्जुवा, गैर माक्र्सवादी, गैर क्रान्तिकारी वा क्रान्तिवाट भाग्न खोजेको जस्ता लान्छना लगाउने गरेको अर्को अतिमा उभिएको पाईन्छ । तथ्यवाट सत्यको खोजी गर्ने भन्दा पनि सत्यवाट तथ्यको खोजी गर्ने वानी परेको समाजकालागि यो प्रवृत्ति निकै घातक देखिएको छ । तसर्थ तथ्यका आधारमा सत्यको खोजी गर्ने अभियान पनि संचालन गरौ । अन्धसमर्थन वा अन्ध विरोध सहित अनेकन लान्छना लगाउने प्रवृत्तिको पनि अन्त गरौ भन्ने आशयका साथ नया शक्तिको खाचोमा उनी के भन्छन् र यसका वहस कसरी चलेकाछन् भन्ने विषयमा यो लेख केन्द्रित रहेको छ ।  

विचारको आधारः

पहिलो आधार विश्वदृष्टिकोणलाई मान्दै दर्शनको क्षेत्रमा मुल रुपमा उदारवाद र समाजवाद दुई ध्रुव रहेका र उदारवाद सम्पुर्ण रुपमा व्यक्तिगत स्वतन्त्रताको मात्रै वकालत गर्दै समाजको भूमिकालाई विल्कुल वेवास्ता गरेको कारण यो अन्ध व्यक्तिवादी भएको र समाजवाद व्यक्तिको भुमिकालाई वेवास्ता गर्दै सामाजलाई नै अन्तिम सत्य ठान्दै गरेको कारणले दुवैले श्रेष्ठता हासिल गर्न पनि नसकेका र समाजका अन्तरविरोधलाई समाधान गर्न असफल भएको निष्कर्ष निकाल्दै डा भटटराई उदारवादले आत्मसात गरेको व्यक्तिको भूमिकालाई समाजवादमा यथोचित स्थान दिदै समाजवादले भोग्न परेका असफलतालाई सच्याउन सकिने र सफलता हासिल गर्न सकिने तर्क अगाडि सारेकाछन् । जो २० औ शताव्दीमा भएको माक्र्सवादको प्रयोगका असफलताहरुवाट सिक्दै र नेपाली धर्तिमा प्रयोग गर्न सकिने समाजवादी व्यवस्थाको थालनी माक्र्सवादको विकासमा नया आयाम हुन सक्दछ ।

दोश्रो आधार नेपाली समाजको चरित्रमा आएको वदलावलाई उजागर गर्दै राजतन्त्रको अन्त र गणतन्त्रको स्थापना एकात्मक राज्यको अन्त र संघीयताको आत्मसातीकरण,हिन्दु अधिराज्यको स्थानमा धर्मनिरपेक्षता र वहिस्करणका ठाउमा समावेशीकरणको अवस्थाले नेपाली समाज अव परम्परागत रुपमा भनिदै आएको अर्ध सामन्ती रहेन वरु पुजीवादमा प्रवेश गरयो । वदलिएको समाज अनुकुल पार्टीहरु आफु वदलिने, क्रान्तिका रणनीति र कार्यनीति वदल्ने र आफनो कार्य शैली वदल्ने अनिवार्य जस्तै वन्न पुग्दछ भन्ने तथ्यलाई आत्मसात गर्दै जान पर्ने तथ्य अघि सारेका छन् । जनवादी क्रान्तिकानिम्ति तयार पारेका पार्टी संगठन रणनीति र कार्यनीति समाजवादी क्रान्तिकालागि पनि जस्ताको तस्तै वा सामान्य टालेटुले परिवर्तनले विकसित समाजको आवश्यकतालाई पुरा गर्न सक्दैन त्यसैले पार्टी पुनर्निर्माण र पुनर्गठनकै खाचो पर्दछ भन्ने यो विषय नेपाली राजनीतिमा यति वेलाको नया शष्लेषण हुन सक्दछ । 

तेश्रो आधारका रुपमा वदलिएको समाजलाई विश्वदृष्टिकोणमै विकास गरी माक्र्सवादकै विकास गरी आजसम्मको ध्वस प्रधान राजनैतिक कार्यदिशामा परिवर्तन ल्याई निर्माणको कार्यदिशा विकास गर्न जरुरी भएको तथ्य अघि सारेका छन् । जो आजको वर्ग विश्लेषण विना संभव हुदैन ।

नया विचार,नया विकल्पः

उपरोक्त तिन आधारलाई आत्मसात गर्ने पहिलो हकदार नेपाली समाजलाई हतियारवद्ध र शान्तिपुर्ण जनयुद्ध र जनअन्दोलन विभिन्न माध्यमहरुद्धारा परिवर्तनको यो हदसम्म ल्याई पुरयाउने नेता र पार्टी नै रहन्छन् । उनीहरुले यो वदलिएको परिवेशलाई आत्मसात गर्ने र तदनुकुल आफु र पार्टीलाई रुपान्तर गर्ने र तदनुकुल क्रान्तिका रणनीति र कार्यनीतिको विकास गर्ने र नेपाली समाजमा रहेका अन्तरविरोधहरुलाई हल गर्ने कुरालाई ईतिहासले सुम्पेको जिम्ेमेवारीकै रुपमा लिन जरुरी छ । तसर्थ नया शक्ति त्यही शिरावाट जन्माउन पर्छ । यसो गर्न सकिएन भने समयले सन्दर्भले विकल्प खोज्छ । त्यो नया शक्ति जो कोही पनि हुन सक्छ भन्ने सचेतता उनको विचारमा अभिव्यक्त भएको छ ।

वहसका सकारात्मक पक्षः

नया शक्तिको खाचो मार्फत नया विचारको सम्पे्रशण सहितको वहसले लामो समयदेखि नेपाली राजनीतिमा वन्ध्याकरण जस्तै भएको वा आवश्यक नठानिएको वा दैनन्दिनको राजनीति नै विचार भएको ठानिएको अवस्थामा विचारको वहसले आकार लिएको छ । यसका साथै विचार,राजनीति, संगठन र आन्दोलनमा आएको गतिमन्दता अकर्मण्यता र दिशा विहिनता वा गोलचक्करवादवाट मुक्ति दिलाउने नया खुराकका रुपमा यसले काम गरेको छ । यस खालको वहसले सवै राजनैतिक दलहरुलाई जिम्मेवारी वोधको आभास पनि गराएको छ भने नेता र कार्यकर्ता जनता र नेता जनता र पार्टी वीचको सम्वन्ध नोकरशाही र औपचारिक वन्दै विघटनको संघारमा पुग्नै आटेको राजनैतिक पार्टी संगठन र आन्दोलनलाई नया उर्जा दिने काम पनि गरेको छ । यो वहसले सकारात्मक निष्कर्ष पहिल्याउन सक्दा नेपाली समाजले प्राप्त गरेका ऐतिहासिक उपलव्धीहरुलाई विगतका झै गुम्न नदिन र तिनलाई संस्थगत गर्दै नेपाली समाजको रुपान्तरणमा महत्वपुर्ण भूमिका नै निर्वाह गर्ने विश्वास पैदा भएको छ ।

वहसका नकारात्मक पक्षः

नेपाली समाज मुलत सामन्तवादी भएका कारणले विचारको वहस नया कुराको थालनी हिजो राजा महाराजावाट मात्रै हुन्थ्यो भने आज समाजका ठालुहरुको मात्रै पेवा ठानिएको छ । विषय वस्तु के हो भन्ने तिर भन्दा पनि कसले भन्नेतिर नै वढी आदत वनाईएको छ । यसका कारणले डा भटटराईले पेश गरेको नया विचार पनि कहि न कहि यो कारणले पनि नकारात्मक टिप्पणीको कारण भएको छ । डा भटटराई ख्यातिप्राप्त विद्धान हुनाका नाताले उनलाई वुर्जुवासंग जोडन,े नया कुरा गर्नासाथ क्रान्तिवाट भाग्न खोजेको आरोप लाग्ने र कम्युनिष्ट पार्टीभित्र जानेमानेको आदत गैरक्रान्तिकारी वा गैरमाक्र्सवादी भनि दिनासाथ मेहनत पनि गर्न नपर्ने प्रतिवाद गर्न पनि नपर्ने सजिलो वाटो रोज्ने गरेका कारणले पनि नकारात्मक वहसले खासगरी पार्टीभित्रको एउटा सानो तप्कामा परम्परा जस्तै वन्ने गरी ठाउ पाएकै छ । यसो भनिरहदा आफैलाई कार्ल माक्र्स ठान्ने र आफैसंग माक्र्सवाद नाप्ने छडि रहेको भ्रममा रहने गल्ती गर्दै हल्का र तल्ला टिप्पणीहरु पनि हुने गरेकाछन् । माओवादी पार्टी भित्रैको कुरा गर्दा आलोक प्रवृत्तिको नकारात्मक शिक्षा ताजै छ । जसले मुल नेतृत्वको दलाली गरे पछि अरु प्रति जति अत्याचार गरे पनि छुट पाउने अपेक्षा राख्छ । यो भ्रममा पनि उसले सवै सिमाना र मान्यतालाई कुल्चदै नकारात्मक टिप्पणी गर्छ । यो प्रवृत्ति पनि थोर वहुत यहा देखिएको छ । अर्को प्रवृत्ति जानी वुझीकन ऐतिहासिक रुपमा प्राप्त उपलव्धीलाई विगतमा झै संस्थागत हुनवाट रोक्न प्रतिगामी र प्रतिकृयावादी एवं यथास्थितिवादीहरु समेतले अपनाउने अनेक हतकण्डा मध्य अन्तरध्वसको रणनीति अख्तियार गर्ने, आन्दोलनलाई, नेता कार्यकता र समर्थक सुभचिन्तकहरुलाई विभाजित गरिदिने र आन्दोलन र सोको  उपलव्धी सवै तहस नहस पारिदिने धेय राख्दछ यो खतरा पनि कहि न कहि देखिने गरेको छ र यस सन्दर्भमा पनि अछुतो रहेको छैन । अर्को प्रवृत्ति कांग्रेस र एमालेलाई लोकतान्त्रिक शक्तिको विल्ला भिराउदै उनीहरुको विचको एकतालाई अपरिहार्य ठान्दै वर्ग समन्वयका पक्षपातिहरुले वर्गसंघर्षको चिन्ता गर्दै गोहीको आशु चुहाउदै गरेको टिप्पणीको भ्रममा सच्चा क्रान्तिकारी कहिल्यै परेका छैनन् तसर्थ यो टिप्पणीप्रति कुनै टिप्पणीको खाचो पनि म देख्दिन ।

लिन पर्ने शिक्षाः

विगत ६५ वर्षको राजनैतिक उतार चढाव र आन्दोलन, संघषर्, क्रान्ति र प्रतिक्रान्तिका प्रवृत्तिहरुलाई केलाउदा सहजै पुग्न सकिने निष्कर्ष के हो भने, नेपालीहरु संघर्ष गर्नमा माहिर छन् संघर्षका उपलव्धीलाई जोगाउन सक्दैनन । पटक पटक ती उपलव्धीहरु गुम्ने गरेका छन् । संघर्षमा एकता, संघर्षवाट प्राप्त उपलव्धीलाई संस्थागत गर्ने कुरामा झगडा सडकमा आत्मियता सत्तामा लुछाचुडी आम प्रवृत्ति वनेको छ । सामन्तवादी संस्कारयुक्त समाज भएका नाताले नेता पार्टी सवैमा सामन्तवादी अहम रहेको र त्यही अहंका कारणले यस्तो हुन पुगेको निष्कर्षमा पनि पुग्न कठिन हुदैन । त्यसैले विगतका यी कमजोरीवाट गंभिर पाठ सिक्दै अव फेरि तिनै गल्ती नदोहोरयाउने प्रतिवद्धता गर्न र तदनुकुल आफना सोच चिन्तन र प्रवृत्तिमा विकास गर्न पनि जरुरी भएको छ ।

निष्कर्षमा अवको वाटोः

नेपाली समाजको चरित्रमा आधारभुत रुपमा नै वदलाव आएको छ । सामान्य विकासको नियमका हिसावले पनि विगत साठी वर्षको तुलनामा नेपाली समाज हिजो जस्तो पक्कै छैन । विशिष्ठ हिसावले यो अवधिमा ऐतिहासिक महत्व राख्ने जनयुद्ध देखि संयुक्त जनआन्दोलनसम्म, पंचायत र राजतन्त्रको अन्तदेखि विश्वव्यापी भुमण्डलीकरणले पारेको प्रभावसम्मका समेत कारणले नेपाली समाज सामन्तवादी देखि पुजीवादीसम्म परिवर्तन भएको छ । नेपाली जनताको त्याग,वलिदन र उत्सर्गका गाथाहरुको ऐतिहासिक श्रृखला नै कायम भएको छ । यी सवै तथ्यहरुले नेपाली समाजमा आएको परिवर्तनलाई आत्मसात गर्ने गरी राजनैतिक दलहरुले आफुलाई वदल्न सक्न पर्छ । यसरी वदल्दै गर्दा वदलिएको समाजको विश्लेषण गर्ने र त्यो विश्लेषणको निष्कर्षका आधारमा क्रान्तिका रणनीति र कार्यनीतिको विकास गनर्,े साथै समाज वदल्ने विज्ञान, माक्र्सवाद जो जीवन्त विज्ञान हो भने यसको विकासमा जोड दिने र नेपाली समाजमा लागु गर्ने उत्पिडित राष्ट्रहरुको अन्तरविरोध साम्राज्यवादसंग कै हो भने १९औ र विशौ शताव्दी देखि २१ औ शताव्दीसम्म साम्राज्यवादमा आएको परिवर्तनलाई मिहिन पाराले केलाउने र त्यसवाट निस्केका निष्कर्षका आधारमा आफनो कार्यदिशा विकास गर्ने यतिवेलाको आवश्यकता हो । 

अन्तमा 

२१ औ शताव्दीमा माक्र्सवादको विकास, २१ औ शताव्दीको साम्राज्यवादको चरित्रको विश्लेषण र आजको नेपाली समाजमा भएको वर्गहरुको विकास र विश्लेषण समाजवादी क्रान्तिको रणनीति र कार्यनीति तय गर्नकालागि अपरिहार्य विषय हुन । यसकालागि विचारको वहसमा वन्देज लगाएर हैन विचारको वहसलाई खुला गर्दै सकारात्मक र रचनात्मक हिसावले संचालन गरेर मात्रै संभव छ । विचारको विकासको यो वहसमा सहभागी वनौ । नेपाली समाजको रुपान्तरणमा योगदान गरौं ।

नया ढंगको पार्टी निर्माणको प्रश्नःएक वहस


पार्टी निर्माणको प्रश्न द्धन्तोत्तर मुलुकहरुकालागि निकै पेचिलो वन्ने गरेको छ । खास गरी द्धन्दका वेला युद्धको आवश्यकताका आधारमा पार्टी संगठन, कार्यक्रम, कार्यशैली र अनुशासनका विधिहरुको विकास गरिन्थ्यो । शान्ति कालमा शान्तिको आवश्यकताका आधारमा यसको निर्माण गरिन्छ । युद्धकालको पार्टी संरचना शान्तिकालमा काम लाग्दैन । शान्तिकालको पार्टी शैली र कार्यक्रम युद्धकालकालागि विल्कुल असान्दर्भिक हुन पुग्दछ । त्यसकारण पार्टी संगठनका केही आधारभूत मान्यताहरु हुन्छन । तर ती सार्वभोम हुदैनन । सार्वभौम त वस्तु परिस्थिति हुन पुग्दछ । अर्थात पार्टी संगठन आफैमा साध्य हैनन् लक्ष्य प्राप्त गर्ने साधन मात्र हुन्छ । लक्ष्यमा पुग्नकालािग जस्तो खालको संगठनको जरुरत पर्दछ सोही अनुरुपको संगठन निर्माण गर्न जसले सक्यो उ सफल हुन्छ । जसले त्यसो गर्न सकेन पार्टी संगठनलाई धर्मशास्त्रका रुपमा समातेर वस्ने गरयो उ लक्ष प्राप्तीमा सफल हुदैन । पार्टी पुनर्निमाणको वहस आरम्भ गरेको माओवादी पार्टीका वारेमा वहस गर्न जरुरी भएको छ । यसकालागि निम्न वुदामा सिमित रहेर संक्षिप्त चर्चा गर्ने प्रयास गरिएको छ । 

विचार दर्शन र राजनीतिः 

राजनैतिक पार्टीको आधारभूत मान्यता भनेकै विचार दर्शन र राजनीति नै हो । कम्युनिष्ट पार्टीकालागि माक्र्सवाद नै मुख्य हो र माक्र्सवादको सारतत्व भने कै द्धन्दात्मक तथा ऐतिहासिक भौतिकवाद हो । दुनियालाई वुझने र वदल्ने मुख्यत वदलने मान्यता नै माक्र्सवादको सार हो । यो दर्शन र यसैका आधारमा तयार भएको वैज्ञानिक र भौतिकवादी विश्व दृष्टिकोण र यिनै विषयलाई समेटने माक्र्सवादी मान्यता यतिवेलाका आधारभूत विषय हुन् । तिव्रतामा विकास भैरहेको नेपाली समाजको अन्तरविरोधको पहिचान गनेै र सोको समाधान पनि गर्ने आजको २१ औ शताव्दीको दाश्रो दशकको माक्र्सवाद नै आजको विचार दर्शन र राजनीति हो । माक्र्सवादलाई गतिशिलतामा वुझने र सोको आधारभुत मान्यताको रक्षा गर्दै सिर्जनशिल प्रयोगका माध्यमवाट विकास गर्न हिम्मत यतिवेलाको सच्चा माक्र्सवादी हुने हो । नाम मालेमावादको राख्ने र गित त्यसकै गाउने तर मालेमावादलाई गिता वा कुरान वा वाईवल सरी धर्मशास्त्रका रुपमा ग्रहण गर्ने वा वस्तुगत परिस्थितका आधारमा हैन आफनो फाईदा वा वेफाईदामा प्रयोग गर्ने तरिकाले सह िकम्युनिष्ट पनि भईदैन र सही कम्युनिष्ट पाटी संचालन गर्न पनि सकिदैन । यो नै आजको चुनौति हो । 
पाटी सदस्यता, प्रवेश र वहिर्गमनः राजनैतिक पार्टीको खास उद्देश्य हासिल गर्नकालागि यसको मुल राजनैतिक उद्देश्य हुन्छ उसको दृष्टिकोण हुन्छ । सो दृष्टिकोण लागु गर्ने परिकल्पना हुन्छ र सो परिकल्पनाको स्पष्ट लक्ष हुन्छ । यो नै सो पार्टी संगठनको आधारभुत मान्यता हो । यो आधारभूत मान्यतामा सहमत हुने व्यक्ति सो पार्टीको सदस्यता प्राप्त गर्दछ पार्टी प्रवेश गर्दछ र सो राजनैतिक आदर्शवाट च्युत हुने मानिस पार्टीवाट निश्कासनमा पर्दछ । हरेक संगठन र पार्टीमा हुने यो आधारभूत मान्यता नै हो । नेपाली सन्दर्भमा कतिपय राजनैतिक दलको सदस्यता लिन केही पुर्व शर्तहरु पालना गरेको हुन पर्ने निश्चित अवधि खास संगठनमा काम गरेको हुन पर्ने पार्टीको मुल्यांकनका आधारमा पार्टी कमिटिको शिफारिसका आधारमा पार्टी सदस्यता दिने व्यवस्था छ भने कतिपय पार्टीको कम्युनिजम प्रति प्रतिवद्ध हुनासाथ पार्टी सदस्य प्राप्त गर्ने प्राव्धान पनि छ र विस्तारै यो मान्यतामा ह्स आउदै गर्दा जो सुकै व्यक्ति जुनसुकै पार्टीमा पनि सिद्धान्त आदर्श वा मान्यताका आधारमा हैन काम व्यवहारका आधारमा पनि हैन नेतालाई मन परे वा नपरेका आधारमा तुरुन्तै जुनसुकै पार्टीको पनि सदस्य हुन सकने र जुनसुकै पदमा पनि जतिवेला पनि जान सक्ने व्यवस्था विधानमा भए पनि वा नभए पनि व्यवहारमा देखिने गरेको छ त्यो पार्टी पार्टी नभएर भिड जम्मा गर्ने साधन वन्ने गर्दछन् । त्यसैले नया ढंगको पार्टी निर्माणको सन्दर्भमा चर्चा गर्दा पार्टीको राजनैतिक उद्देश्यप्रति प्रतिवद्ध र आवश्यक शर्तहरु पुरा गरे पछि मात्रै पार्टी प्रवेश गर्ने र शर्तहरु उलंघन हुदासाथ पार्टीवाट निश्कासन गर्ने व्यवस्था विधानमा हुन जरुरी छ भने विधान व्यवहारमा लागु गर्न पनि जरुरी छ ।

संगठनात्मक संरचनाः

संसारभरीका राजनैतिक पार्टीहरु आफना खास उद्देश्यकालागि स्थापित भएका हुन्छन् । ती उद्देश्य प्राप्ती गर्ने खास संगठनात्मक संरचना उद्देश्य अनुसार नै भिन्न भिन्न निर्माण गरेका हुन्छन् । त्यसैले राजनैतिक उद्देश्य हासिल गर्ने साधनका रुपमा संगठनात्मक संरचनाको मेल खान जरुरी छ । यसो गर्दा ती संगठनहरु आधार वलियो भएको, जनतामा आधारित, जनअनुमोदित र जनता आफैले निर्माण गरेको हुन जरुरी छ । यसो हुदा छाता आकारको हैन पिरामिड आकारको पार्टी संगठन निर्माण गर्न जरुरी छ । साथै माथि निर्देशित हैन तल आधारित संगठन भए मात्रै लक्ष हासिल गर्न संभव हुनेछ । यसका साथै यो युग समावेशी लोकतन्त्रको युग हो संघीयता र गणतन्त्रको पनि युग हो । राज्यका हरेक संरचना संघीय हुन पर्छ भनेर माग गर्ने पार्टी संरचना आफै संघीय हुन सक्ने हो भने लक्ष हासिल गर्न सकिन्न । त्यसैले नया ढंगको पार्टी निर्माणको यो सन्दर्भमा प्रचलनमा रहेको पार्टी संरचनाको पुनर्गठन गर्दै गर्दा गणतन्त्र संघीयता धर्मनिरपेक्षता र समावेशी लोकतन्त्रलाई आफनो मिशन वनाउन सक्न पर्दछ ।

निर्णय प्रकृयाः

पार्टी संगठनमा जे उद्देश्य हासिल गर्ने हो तदनुकुलको संगठन निर्माण गर्न जति जरुरी छ त्यति नै निर्णय प्रकृया जनआधारित हुन जरुरी छ । पार्टीको निर्णय प्रकृयामा आम कार्यकर्ताको सहभागिताको स्तर र अवस्थाले सो निर्णय कार्यान्वयन हुने वा नहुने कुराको निर्धारण गर्दछ । ठीक त्यसै गरी जनताको अधिकांश हिस्सा निर्णय प्रकृयामा सहभागि हुने र नहुने कुराले पार्टी निर्णयलाई आत्मसात गर्ने वा नगर्ने कुराको पनि निर्धारण गर्ने गर्दछन् । द्धन्द पछिका मुलुकहरुमा पार्टी र कार्यकर्ता र जनताका विचमा एकाकार हुन सक्नेहरुले सफलता र नसक्ने हरुले असफलता हात पारेका छन् । त्यसैले आजभोलि राजनैतिक पार्टीको निर्णयमा मात्रै हैन नीति निर्माणमा नै जनताको सहभागिता खोज्ने र जनसहभागिताका आधारमा मात्रै पार्टी गठन गर्ने पार्टीका राजनैतिक लक्षहरु समेत निर्धारण गर्ने कार्यको आरम्भ भएको छ र तिनले सफलता हासिल गर्ने संकेत हरु पनि देखिएका छन् । त्यसैले पार्टी नीति निर्माणमा र पार्टीको निर्णय प्रकृयामा र निर्णयको कार्यान्वयनको प्रकृयामा समेत जनताको कार्यकर्ताको सहभागिता सुनिश्चित गरेर मात्रै नया ढंगको पार्टी निर्माण गरियो भन्न सकिन्छ ।

नेतृत्वको चयन प्रकृयाः

नेतृत्व आम मतदातावाट निर्वाचन गरेर, नेताहरुको खास तहवाट मनोनयन गरेर वा खास खास व्यक्ति मध्यवाट छनोट गरेर पनि निर्माण गर्ने प्रचलन हरु छन् । आन्तरिक लोकतन्त्रको अभ्यास काफी मात्रमा भएका पार्टीहरुमा नेतृत्वको छनोट सर्वाधिक लोकतान्त्रिक विधि निर्वाचनका सवै मान्यताहरु परिपुर्ति गरे पछि चुन्ने चुनिने अधिकारको प्रत्याभुति गरेर निर्वाचनको प्रकृयावाट गरिन्छ । कतिपय पार्टीहरुमा खास व्यक्तिको नेताको वा समुहको चाहनाका आधारमा निर्वाचनको विधिको उपयोग गरी वा नगरी छनोट वा मनोनयनको विधिवाट नेतृतवको चयन हुने गरेको पनि पाईन्छ । जति वृहत लोकतान्त्रिक अभ्यासका माध्यमवाट नेतृतवको छनोट भयो चयन भएको नेतृत्वको प्राधिकार पनि त्यही मात्रामा विस्तार हुने र आम जनता र कार्यकर्ताको पनि स्वीकार्य हुने अवस्था देखिन्छ । व्यापक लोकतान्त्रिक विधिको प्रयोग नगरिएको अवस्थामा नेतृत्वको प्राधिकारमा कटौति, आशंका र अस्वीकार्यताको हदका साथै निर्णय कार्यान्वयनमा समेत सोको प्रभाव सोझै पर्ने गर्दछ । तसर्थ अवको सन्दर्भमा नया ढंगको पार्टी निर्माणको प्रकृयामा सहभागी हुदै गर्दा राजनैतिक दलहरु व्यापक लोकतान्त्रिक अभ्यास गर्न चुक्न हुदैन । यसको मतलव वुर्जुवाहरुले विकास गरेको चुनाव पद्दति मात्रै अवलम्वन गर्नु पर्याप्त छैन त्यो भन्दा माथि उठेर र विकास गरेर अर्थात जनवादी चुनावी मान्यताको विकास गरेर व्यापक लोकतान्त्रिक विधिको प्रयोग मार्फत निर्वाचित नेतृत्व मात्रै सफल हुने अवस्था आउछ । पार्टी पुननिर्माण वा नया ढंगको पार्टी निर्माणको सन्दर्भमा यो सर्वाधिक महत्वको विषय हुनेछ ।

पारदर्शिताः

राजनैतिक पार्टीहरु सर्वाधिक भ्रष्ट संस्थाका रुपमा गनिएका छन् । यस्तो अवस्थामा अख्तियारको चाकरी गरेर मुद्दा लाग्नवाट वच्ने वा अदालतमा न्यायधिशलाई मुठीमा राखेर सफाई लिने प्रयत्न तर्फ लाग्न भन्दा आफैले आफैलाई जनता, कार्यकर्ता र नेताहरुका सामु पारदर्शी वनउनु सर्वोत्तम उपाय हुनेछ । सवैभन्दा अपारदर्शी जीवन भोग्ने पार्टी नेता र कार्यकर्ता सर्वाधिक एैयाशी जीवन जिउनेहरु पनि उनै सर्वाधिक सम्पत्ति आर्जन गर्नेहरु पनि तिनै तर तिनको न जागिर छ न पेन्सन छ न पेशा व्यवसाय छ तर जीवनस्तर उस्केको  उस्केई छ यस्तो अवस्थावाट मुक्त हुनै पर्छ । वैधानिक आम्दानी विनाको जीवन अवैधानिक करार गर्न सक्न पर्छ । त्यस खालको पार्टी संगठनले मात्रै जनताको विश्वास पैदा गर्दछ । तसर्थ पार्टी पुननिर्माणको सन्दर्भमा हरेक राजनैतिक पार्टीको लेखा परिक्षण मात्रै हैन सामाजिक र सार्वजनिक परिक्षण समेत गर्न जरुरी छ । सार्वजनिक र राजनैतिक परिक्षणको माध्यमवाट खरो उत्रेको राजनैतिक दल लेखापरिक्षणको प्रतिवेदनवाट पनि सफा र पारदर्शी देखिन जरुरी छ । 

अनुशासनः

अनुशासन अनावश्यक झण्झट वा वन्धन हैन । यो त लक्ष हासिल गर्ने साधन हो । वलियो सेनाले लडाई जित्छ कि अनुशासित सेनाले भन्ने विवाद हुदा अनुशासित सेनाले नै अन्तिम लडाई जित्छ भन्ने निष्कर्ष निकालिएको थियो । र तथ्यहरुले पनि त्यसैलाई पुष्टि गरेको पाईन्छ । त्यसैले वलवान पार्टीले भन्दा अनुशासित पार्टीले जनताको मन जित्न सक्छ र आफना प्रतिद्धन्दीहरुलाई पछार्न सक्छ र अन्तमा आफनो लक्षमा पुग्ने सफलता पनि हासिल गर्न सक्दछ । त्यसैले पार्टी पुनर्गठनको यो अभियानमा अनुशान झण्झटिलो विषय नभएर लक्ष हासिल गर्ने वल पो हो भन्ने पुष्टि हुन पुग्दछ । के गर्ने र के नगर्ने अनुशासनका आधारभूत मान्यता हुन यिनको प्रष्ट उल्लेखन र सोको पालना नभएका वखत दण्डको व्यवस्था अनिवार्य र स्पष्ट ढंगले हुन जरुरी छ । दण्ड र पुरस्कारको व्यवस्थ ागर्न नसक्ने पार्टी आजको आवश्यकता पुरा गर्ने पार्टी हुनै सक्दैन भन्ने मान्यतालाई आत्मसा तगर्न जरुरी छ ।

निष्कर्ष र सुझावः

तर विडम्वना के छ भने आजसम्मका कम्युनिष्ट पार्टीहरु लगायत सवै पार्टीहरु संघर्षकालागि गठन भएका आन्दोलन गर्न सक्षम पनि भएका, युद्ध र प्रेममा सवै कुरा जायज हुन्छ(भ्खभचथतजष्लन ष्क ाबचभ ष्ल ीयखभ बलम ध्बच) भनेर स्वीकार गरिएको सन्दर्भमा जे गरे पनि आन्दोलन हुन परयो वाकी सवै कुरा माफ, भन्ने आदतको विकास भएको सन्दर्भमा माथि उल्लेखित आधारभूत मान्यता भेटाउन मुश्किल पर्दछ । यसका वावजुद पनि राणा शासन राजाको शासन र पंचायती शासन सवै समाप्त भएकै हुन । त्यतिवेलासम्म यी सवै दोषहरु माफ भएका पनि हुन । तर अव आर्थिक सम्वृद्धिकालागि संघर्ष गर्नुछ । अव संस्कार निर्माणका लागि संघर्ष गर्नुछ । अव ध्वस हैन निर्माणकालागि संघर्ष गर्नु छ । अव हिजोको मानसिकताको परिवर्तनकालागि लडनुछ । त्यसैले सवैभन्दा पहिला आफैमा रहेका र आफै संग रहेकाहरुमा रहेका खरावीका विरुद्ध लडन तयार हुन पर्दछ । त्यसकालागि पार्टी संगठन नीति र विधानवाट चल्ने, लोकतान्त्रिक, पारदर्शी र अनुशासित संयन्त्रका रुपमा विकास गर्न जरुरी छ । तव मात्रै वाकी कार्यभार पुरा गर्न सकिन्छ । त्यसैले पार्टी पुननिर्माण वा नया ढंगको पार्टी निर्माणको वहसमा रहेको माओवादी जस्ता पार्टीले यी विषयमा गंभिर र निर्मम भएर समिक्षा गर्न जरुरी छ । अरुका विरुद्धमा भन्दा आफैप्रति निर्मम भएर मात्रै नया ढंगको पार्टी निर्माण गर्न वा पार्टी पुननिर्माणको अभियानको नेतृत्व गर्न सकिन्छ भन्ने कुरामा विश्वस्त हुन जरुरी छ ।




राजनीतिक गोलचक्कर पार गर्न नया शक्तिको अपरिहार्यता



विषय प्रवेशः 

नेपाली राजनीति यतिवेला २१ औ शताव्दीको दाश्रो दशकमा छ । आधुनिक लोकतन्त्रको आरम्भ भएको भनिएको २००७ सालदेखि यता करिव पाच दर्जनभन्दा वढी वसन्त पनि पार गरेर प्रौढता हासिल पनि गरिसकेको छ । एकाध वर्ष अघि सम्म दलिय राजनीतिको थालनीकर्ता र राजनैतिक दलका संस्थापकहरु समेत यिनै पार्टीमा सक्रिय राजनीतिमा नै भएको अवस्था थियो । संस्थापकहरुकै जीवन कालमा नेपाली राजनीतिले राणा शासन विरुद्धको संघर्ष र राणा शासनको अन्त,राजतन्त्रसंगको शक्ति संघर्ष र निरंकुशताको अभ्यास, निर्दलीय पंचायती निरंकुशताका विरुद्धको निर्णायक संघर्ष र वहुदलिय राजतन्त्रको अभ्यास जनयुद्धको थालनी र एकैचोटी संघीयता गणतन्त्र धर्मनिरपेक्षता र समावेशी लोकतन्त्र पप्त गरेको अवस्था हो । ६० वर्षको यो अन्तरालमा यतिका परिघटना सायद एउटा राष्ट्रकालागि अनौठो नै मान्न सकिन्छ । तर फेरि अहिले नेपाली राजनीति २००७ देखि १६ साल सम्मको र २०४६ देखि २०५२ ५६को अवस्था तिर फर्किएको आभाष हुने गरेको छ । पार्टीहरु नजन्मदै फुटको विउ रोपेको उदाहरण त प्रष्टै छ ।सडकमा संघर्षमा मिल्न सक्ने सत्तामा मिल्न नसक्ने अनपेक्षित परिघटना पनि नेपाली राजनीतिमा र राजनैतिक दलहरुमा देखिने गरेको छ ।

यतिवेला नेपाली राजनीति एकतातिरवाट हेर्दा २००७ पछिको जस्तो र अर्कोतिरवाट हेर्दा २०४८ पछिको जस्तो अवस्थामा पुगेको छ । अर्थात चरम अस्थिर तरल र संक्रमणको पनि पराकाष्ठमा पुगेको अवस्था छ र विकासको गतिका हिसावले हेर्दा संस्कार संस्कृति र मुल्य मान्यताका हिसावले केही परिघटनाहरु भने पछि फर्केको अवस्था पनि छ । केवल त्यतिवेला राजतन्त्र थियो अहिले गणतन्त्र छ । फरक यत्ति मात्रै होला ।

संकटमा संविधानसभाः

२०४८ सालमा कांग्रेस पहिलो पार्टी थियो एमाले दाश्रो र जनमोर्चा तेश्रो थिए । २०४७ सालमा कांग्रेस र वाममोर्चा मिलेर संविधान वनाएका कारणले उनीहरु पहिलो र दोश्रो थिए यतिवेला माओवादी र मधेशवादीले संविधान वनाउने अवसर छोप्न नसकेका कारणले फेरि २२ वर्ष पछि पनि पार्टीहरुको मर्यादाक्रम त्यस्तै छ । त्यतिवेला फुटने क्रम पनि त्यही थियो त्यसै क्रमसंगै पार्टीहरु फुटेका थिए । त्यसको परिणामस्वरुप राजनीति राजतन्त्रको हातमा पुगेको थियो । कतै फेरि कांग्रेस र एमालेको हातवाट नेपालको राजनीति अरु कसैको हातमा नपरोस भनेर चिन्ता नगर्ने हो भने हामीले गरीखादैनौ । तत्कालिन अवस्थामा  मुलुक जनयुद्धको घोषणा संगै युद्धको भुमरीमा थियो । दश वर्षको अथक संघषर्, युद्ध, मर वा गर को स्थिति पार गर्दै र पन्ध्रहजार भन्दा वढीको शहादत, थुप्रै वेपत्ता, घाईते र अपांग संगै गणतन्त्र प्राप्त भयो । यसका साथमा संघीयता, धर्मनिरपेक्षता, समावेशीता जस्ता महत्वपुर्ण उपलव्धीहरु पनि भएका छन् । तर तिनको संविधानसभावाट वन्ने संविधानमा संस्थागत हुन वांकी नै छ । तर राजनीति फेरि एक पटक ४८ सालकै अवस्थामा फर्केको छ । त्यतिवेला कांग्रेस ठुलो पार्टीले पार्टी फुटको अगुवाई गरेको थियो एमाले दाश्रो थियो दाश्रो फुटाई उसकै थियो । जनमोर्चा तेश्रो थियो तेश्रो क्रममा फुटने धर्म उसले पनि निर्वाह गरेको थियो । आज २२ वर्ष पछि फर्केर हेर्दा पार्टीहरु त्यही पुरानो र जाने माने कै वाटो अवलम्वन गर्ने दिशामा उद्धत देखिन्छन् । २०४८ सालको पार्टी फुटको परिणाम सकारात्मक निस्केन भन्ने निष्कर्ष निकाल्न सके पार्टीहरुले भने मात्रै पार्टीहरु रुपान्तरणको वाटो समात्लान या नया शक्तिको अपरिहार्यतालाई स्वीकार गर्लान यो नै आजको यथार्थ हो । 
२००७ देखि १४ सम्मको विवाद संविधानसभाको निर्वाचन घोषणा गरेर पनि गर्न असफल भै अन्तत अदालतको दुरुपयोग गरेर संविधानसभाको सटटा संसदको निर्वाचनमा मुलुकलाई हेल्ने काम भएको थियो । भने आज ठीक ६० वर्ष पछि निर्वाचित संविधानसभालाई संविधान दिन असफल सिद्ध गर्दै संविधानसभाको हैन अव ससदको निर्वाचनमा लैजाने हर्कत करिव करिव अदालतकै सहारामा भएको थियो । हुदाखादाको संविधानसभावाटै केही सम्झौता गरेर भए पनि संविधान दिएर संविधानसभा सफल पार्न त दलहरु र प्रमुख नेताहरुले सकेनन् तथापि तत्कालिन सरकारको नेतृत्व र दलहरुको कमसेकम वुद्धिमत्ताका कारण संविधानसभाको विकल्प संविधानसभा नै भन्ने सम्मको झिनो भए पनि सकारात्मक निष्कर्षमा पुग्दै त्यो कडि टुटन नदिएको अवस्था सम्म अहिले छ भन्न सकिन्छ । किनकि आज पनि हाम्रा सामु जननिर्वाचित संविधानसभा छ । तर नेपालमा संविधानसभा राजनीति असफल पार्न जानी वा नजानी प्रतिगामी याथास्थितिवादी र क्रान्तिकारी सवै एक जुट हुने गरेको ईतिहास हिजो रचिएको थियो । आज पनि त्यसवाट क्रान्तिकारी दावा गर्ने दलहरु माथि उठलान् भन्नेमा ढुक्क हुन सकिने अवस्थामा छैन । फेरि पनि संविधानसभावाट संविधान नवन्ने र यो तुहिने र नेपालमा संविधानसभा राजनीति संभव छैन भन्दै गर्दा संवैधानिक राजनीतिको स्थान छैन भन्ने पुष्टि गर्ने कोशिश हुदैछ । यसवाट सचेत रहनु सचेत नागरिकको आधारभूत कर्तव्य वन्न पुगेको छ । 

संकटमा दलहरुः

मथि नै चर्चा गरियो कि नेपालका दलहरु कांग्रेस वा कम्युनिष्ट वा पंच वा पुर्व पन्च वा मधेशी वा जनजाति कसैको पनि यस्तो अनुभव छैन जो जोश जागर र एउटै मर्म र भावनाकासाथ ओतप्रोत भएर पार्टी गठन गरेको होस । पार्टी गठन गर्दा कै वखत फुटको विउ रोपेर र कसैको प्रतिकृयाकानिम्ति वनेका पार्टीहरु कालान्तरमा फुटेरै देखाएका छन् । जुटेका पनि छन् पार्टीहरु तर संघर्षको वेला जुटेका होलान । सत्तामा पुगेका वेला, खान पिन र सत्ता स्वार्थका कारणले नै मुलत पार्टीहरु फुटेकै छन् । त्यही शिलशिला यतिवेला पनि नदोहोरिएला भन्न सकिदैन । पुष्पलाल कार्यकारी सचिव रहेर गठन भएको नेपाली राष्ट्रिय कांग्रेस डिल्ली रमण र विपिको विवादका कारण विभाजित हुदा वाम र काग धारमा विभाजित भयो । भने पुष्पलालले कम्युनिष्ट पार्टी निर्माण गर्दा माक्र्सवादी अध्ययन समुहका मानिसलाई नसमेटेको आरोपमा हलवाईहरुले लाल कम्युनिष्ट पार्टी खोले । जसको अस्तित्व २०१७ साल सम्म रहयो । गठन पश्चात नै विपिको कांग्रेस पार्टी र पुष्पलालको कम्युनिष्ट पाटी दुवै केही दर्जन पार्टीहरुमा विभाजित हुन पुगेको साचो हो । पार्टी विभाजन नेपाली समाजको रुपान्तरण क्रान्ति र परिवर्तनका ऐजेण्डामा भन्दा व्यक्तिगत टकराव,सत्ता स्वार्थ र चरम आशंका र महत्वकांक्षाले काम गरेको छ । त्यो क्रम रोकिएको छैन । घटेको पनि छैन । वरु ६० वर्ष वुढा पार्टीहरु झैे फुटको प्रकृयाले पनि त्यतिकै अनुभव हासिल गरेको छ । दलहरु फेरि पनि फुटको संघारमा छन् । यो फुटलाई जोगाउन सक्ने र नसक्नेको आधारमा पार्टीहरुको र नेतृत्वको कुशलता नापिने, जाचिने अवस्थामा आई परेको छ ।

साठी वर्षको संश्लेषणः

आजसम्मको राजनैतिक दलहरुको संश्लेषण भनेको नै पटक पटक गुम्दै प्राप्त हुदै गरेको आफनो हातको संविधानसभालाई सफल पार्न दल र तिनका नेताहरु सक्छन् कि सक्दैनन र गठन हुदै फुटको विउ रोपेर आएका दलहरु पटक पटक त फुटेकै छन् तर ऐतिहासिक संविधानसभालाई सफल पार्ने यो ईतिहासकै महत्वको क्षणमा दलहरु फुटनवाट जोगिन र एकापसमा एकजुट हुन सक्छन् कि सक्दैनन् भन्ने गंभिर चुनौतिका सामुन्नेमा छन् । राजनीति पार्टीहरुलाई फुटवाट जोगाउन सक्दा र संविधानसभालाई सफल वनाउन सक्दा नेपाली राजनीतिको यो पुस्ता यी दल र यो नेतृत्व एकमुष्ट रुपमा सफल भएको ठहरिनेछ र त्यसो गर्न नसक्दा यो पुस्ता आफु त असफल हुने छदैछ भावी पुस्तालाई पनि असफलताको रिणको भारी वोकाएर जानेछ । आजको राजनीतिको चुनौति यही नै हो । 

अचुक उपाय नया शक्तिः

संविधानसभा सफल पार्ने र दलहरुको संकटवाट मुक्ति पाउने दुवै उपाय पुरानै ढर्रा, पुरानै तौर तरिका र पुरानै आचार व्यवहार, विचार र सिद्धान्तवाट संभव छैन । समाज वदलिएको छ । राजनीति वदलिएको छ । विश्व वदलिएको छ । जनताको चेतना वदलिएको छ । वदलिएको यो घडीमा आफु वदलिन तयार नहुने पुरानै तरिकाले लैजाने ढिपी कस्ने वदलिनै परे आफु हैन अर्को मात्रै वदलियोस भन्ने तरिकाले त झन हुनेवाला नै छैन । त्यसैले वदलिएको समाज राजनीति र वर्ग चरित्र समेतको विहंगम विश्लेषण गरी तदनुकुलको नया विचार, नया पार्टी संगठन र नया कार्यशैली अवलम्वन गर्ने, नया प्रतिवद्धता सहितको नया शक्ति नै आजको आवश्यकता हो । कांग्रेस, एमाल,े माओवादी, राप्रपा र मधेशवादी दलहरु लगायतका सवै दलभित्र रहेका विवाद र वहसका स्तर र औकात हेर्दा विना कुनै अपवाद अहिलेको चुनौति सामना गर्न यतिकै र अहिलेकै तागतले कुनै पार्टीले पनि सक्दैनन भन्ने कुरा दोहोरयाईरहन पर्दैन । त्यसैले फेरि एकपटक आट गरौ राजनीतिमा देखिएको गोलचक्करवाट मुक्तिको उपायका रुपमा नया शक्तिको निर्माणको अभियानमा जुटौ यही नै यतिवेलाको सच्चा लोकतन्त्रवादी र सच्चा क्रान्तिकारी र सच्चा राष्ट्रवादी सवै होईन्छ । देश र जनताको मुक्तिको मार्गचित्र पनि कोरिन्छ । अन्यथा पुनरमुसिको भवः वाहेक अर्को विकल्प छैन । 


Sunday, June 1, 2014

http://epaper.gorkhapatraonline.com/epaper-%E0%A4%97%E0%A5%8B%E0%A4%B0%E0%A4%96%E0%A4%BE%E0%A4%AA%E0%A4%A4%E0%A5%8D%E0%A4%B0-%E0%A4%A6%E0%A5%88%E0%A4%A8%E0%A4%BF%E0%A4%95/book/1035-gp-jeth-15-2071/2-2013-02-14-10-43-26.html

ePaper

GP Jeth 15,2071

FlippingBook page flip extension for Joomla.
 
 

Thursday, May 29, 2014

गणतन्त्र दिवसका सन्दर्भमा




गणतन्त्र दिवसका सन्दर्भमा
खिमलाल देवकोटा



कुनै वेला गणतन्त्रको कुरा गर्नासाथ मानिसहरु जिव्रो टोक्थे, गणतन्त्रको कुरा गर्नेहरुलाई अराष्ट्रिय तत्व भनिन्थ्यो र राजकाज राजगद्दी राज्य विप्लव लगायतका मुद्दा लगाईन्थ्यो र शान्ति सुरक्षाका नाममा थुना पनि भोग्न पथ्र्यो । जे होस राजतन्त्र जोगाउन भए जतिका हथकण्डा अपनाईन्थ्यो तर जति हथकण्डा अपनाईयो त्यति राजतन्त्र नामको विष वृक्ष धराशायी वन्दै गयो । तैपनि राजतन्त्र कैले निकै सुदृढ हुन कोशिस गर्ने र कहिले कमजोर देखिने अवस्था रहदै गर्दा जन्मजात गणतन्त्रकानिम्ति जन्मेका पार्टीहरु पनि संवैधानिक नामको जामाभित्र राजतन्त्रको पक्षमा वकालत गर्ने पक्षमा उभिने अवस्था वन्यो । तर जव जनयुद्धको प्रकृया आरम्भ भयो त्यसले सामन्तवादको नाईकेका रुपमा रहेको राजतन्त्रका जराहरु गाउ गाउवाट काटदै छिनाल्दै गर्ने अभियानले तिव्रता प्राप्त गरयो । यसो गर्दै गर्दा जन्मदा नै संवैधानिक राजतन्त्रको आदर्श वोकेको पार्टी पनि गाणतन्त्रको पक्षमा उभिन वाध्य भयो ।  विधिवत २०६५ साल जेष्ठ १५ गते अन्तरिम संविधानको व्यवस्था वमोजिम राजतन्त्रको भविश्यका वारेमा निर्णय भयो र नेपाल संघीय गणतन्त्र नेपाल घोषित भयो । नेपालमा राजतन्त्र विरोधी आन्दोलन जव एकाकार भयो तव गणतन्त्रको घोषणा भयो । गणतन्त्र घोषणा हुनु अघि सम्म पनि कतिपय कम्युनिष्ट नाम गरेकै पार्टीहरु पनि यो संभव छैन त्यसैले यो मुर्खता नगरौं भन्ने सन्देश प्रवाह गरिनै रहेका थिए तर जनताको व्यापक समर्थनमा उठेको आन्दोलनको राप तापलाई कसैले अन्यथा गर्न सकेन र सो जनलहरलाई रोक्न सक्ने त कुनै ताकत नै थिएन । तयही वलमा नेपालमा राजतन्त्रले सदाकालागि विदा लिएको हो ।

नेपालको गणतन्त्र दश वर्षको जनयुद्धको जगमा २०६२ ६३को संयुक्त जनआन्दोलनको वलमा प्राप्त भएको थियो । यसकालागि मधेश आन्दोलन जनजाति आन्दोलन र यस्तै अरु पनि आन्दोलनहरुको वल अवश्य प्राप्त थियो ती सवैको एकता र सो एकतावाट प्राप्त वल सह्रायिन नै थियो । धेरैलाई विश्वास नभएको यो परिघटनामा विदेशी मित्रहरुको चाहना पनि थिएन उनीहरुले गणतन्त्रको कल्पना पनि गरेको पाईएन । राजतन्त्र जोगाउन संसदवादी दलहरुको समेत सहमतिमा गरिएको भनिएको वैशाख आठ गतेको शाही घोषणाको प्रसंग र सो घोषणामा समर्थन गर्न विदेशी र स्वदेशीहरुको पनि दवाव अर्थपुर्ण नै थियो । त्यसो हुदा निकै लामो समय सम्म गणतन्त्र जो चाहदैनथे उनीहरुको समर्थन रहेन त्यसैले गणतन्त्रको संस्थागत विकास गर्ने कुरामा केही वाधाहरु प्नि रहेका हुन तर अव लगभग आधा दर्जन वर्ष काटिसकेको अवस्थामा यसले परिपक्वता प्राप्त गर्न पर्ने आवश्यकता वन्दै गएको छ ।

राजतन्त्र कुनै वेला धेरैको समर्थन कुनै वेला थोरैको मात्रै समर्थन कुनै वेला कसैको पनि समर्थन प्राप्त नगरेको अवस्थाका कारणले ढल्यो तर भन्नै पर्ने कुरा के हो भने राजतन्त्र कुनै वेला सवैको साझा दुश्मन वन्यो वाकी सवै राजतन्त्रका विरुद्ध एक जुट भए गणतन्त्र संभव वन्यो । तर गणतन्त्र प्राप्त भए पश्चात दलहरु आ आफनै एजेण्डामा फर्किए र शक्ति छिन्न भिन्न भयो । खुशीले गणतन्त्रको पक्षमा नलागेका हरु मनले चाहेर पनि गणतन्त्रको पक्षमा खुलेर लाग्न नचाहेका मानिसहरु फेरि पनि गणतन्त्रको विपक्षमा लाग्ने वातावरण तयार गर्न तयार लागेका कारणले र मुख्यत गाणतन्त्रका पक्षधरहरुको गाणतन्त्र पछिको योजना के भन्ने वारेमा स्पष्ट हुन नसकेका कारणले पनि निकै अलमल भएको देखिन्छ । राजतन्त्रको विकल्प गणतन्त्र पछिको प्रतिकको रुपमा स्थापना गरिएको संस्था राष्ट्रपतिका कतिपय काम कारवही राजतन्त्रकै पछयाउने गरेका कारणले पनि गणतन्त्रको महिमामा धेरथोर आघात पुगेको छ । हिजो राजाले जे गरे आज राष्ट्रपति भएकै कारणले तिनै काम गर्ने हो भने राजाका ठाउमा राष्ट्रपति वनाएकै भए पनि पुगिहल्थ्यो नि भन्ने खालका भनाई पनि आउन थालेका छन् । राजतन्त्रले स्थापना गरेका संस्कृतिमा नै परम्परा धान्ने नाममा राष्ट्रपतिलाई सामेल गराउने कामले गणतन्त्रको मर्मवोध हुन सकिराखेको छैन । गणतन्त्रको छुटटै संस्कृतिको विकास आजको अवश्यकता हो । 

गणतन्त्रको घोषणा संगै सोही रापताप र उत्साहमा संविधानसभावाट संविधान जारी गर्न सक्न पथ्र्यो । सो काममा सफलता प्राप्त गर्न नसक्नु दलहरुको महा भुल त हुदै हो गणतन्त्रलाई संस्थागत विकास गर्ने कुराको प्रतिवद्धतामा आएको कमि पनि हो । यही कमजोर कडिमा खेलेर राजावादीहरुको हैसियत विस्तारै वढदै जाने अवस्था आएको पनि हो । राजतन्त्रीय संस्कार छोडदै जाने र गणतन्त्रीय संस्कार विकास गर्दै जाने कुरामा रहेको गंभिर कमजोरीका कारणले देशलाई यथोचित दिशामा लैजानमा कमि रहेको अवस्था देखा परिराखेको छ ।
विगत साठी वर्षको लम्वे अभियानका रुपमा रहेको संविधानसभाको यात्रा निकै ठुलो त्याग वलिदान र समर्पणका कारणले प्राप्त भएको थियो जति लागानीका कारण प्राप्त भएको थियो त्यति नै माया ममता र स्यहार संभार प्राप्त गर्न सकेन संविधानसभाले र सो संविधानसभा लगभग गणतन्त्रप्रति खुशी नदेखिएको प्राय राजतन्त्रवाटै नियुक्त भएका न्यायालयका केही मानिसहरुको निशाना वन्यो अन्तत संविधानसभा त्यही कारणले पनि संविधान जारी गर्नु अगावै अवसान भयो । यो अवसानलाई जोगाउन दलहरु जो दह्रो संग उभिन पथ्र्यो उनीहरु नै पनि केही हदसम्म उनीहरुकै उक्साहटमा परे र संविधानसभा जोगाउन गरिएको प्रयत्नलाई कामयावी हुनै दिएनन् संविधानसभा विरोधीहरु गणतन्त्र विरोधीहरु र संघीयता विरोधीहरुको एक्यवद्धतामा पहिलो संविधानसभाको अवसान गराईयो तथापि संविधानसभाको विकल्प संविधानसभा नै हुन्थयो त्यो फेरि अर्को चुनाववाट भए पनि आएको छ एकपटक गुमेको संविधानसभा नेपाली जनताले अर्कै रुपमा भए पनि पाएका छन् अवको दायित्व यो संविधानसभालाई जोगाएरै प्राप्त गणतन्त्रलाई संस्थागत गर्नु नै हो । 

गणतन्त्र प्राप्त भयो राजनैतिक हिसावले ठुलो उपलव्धी पनि प्राप्त भयो । राजनैतिक हिसावले एउटा युगको अन्त भएर अर्को युगको आरम्भ भएको छ । यस्तो घडीमा नया युग आरम्भ भएको यस घडीमा पुराना नीति नेता पार्टी र पार्टीका कार्यक्रमहरु सवै पुराना भएका छन् । राजतन्त्र अन्त गर्न वनाईएको विचार वा राजतन्त्रसंगै मिलेर जानुको विकल्प छैन भनेर वनाईएको विचार अव काम लाग्दैन विचारमा विकास गर्न जरुरी छ यसै गरी राजतन्त्रका विरुद्ध लडनकालागि वनाईएको पार्टी संरचना पनि अव काम लाग्दैन त्यसले अवको  आवश्यकता वमोजिमको पार्टी संगठन र संरचनाको माग गर्दछ त्यसैगरी हिजो युद्धका वेला गरिने व्यवहार आज काम लाग्दैन त्यसैले अव नीति नेता पार्टी संगठन र कार्यशैली फेर्न नचाहनेहरु जीव विज्ञानमा डाईनोसार लोप भएर गए झै लोप हुने छन् त्यसैले अवको आवश्यकतालाई वोध नगर्ने वा गर्ने  भन्ने आधारमा हिजोका नेता नीति र पार्टीको औचित्य रहने वा नरहने भनने कुराको टुगो लाग्नेछ । यही नै परिक्षाको घडी वनेको छ ।

गणतन्त्र प्राप्त भयो राजनैतिक हिसावले निकै ठुलो उपलव्धी पनि हासिल भयो तर सामान्य जनताका जीवनमा के प्राप्त भयो भनेर प्रश्न गर्दा जवाप सकारात्मक भेटिदैन । त्यसैले जनताको जीवनमा सकारात्मक प्रभाव दिनकालागि हिजो राजतन्त्रले दिएन गर्न सकिएन भन्ने गरिएको भए पनि अव त्यो वाहाना काम लाग्ने भएको छैन । जनताको जीवनमा परिवर्तन ल्याउने भनेको आर्थिक विकास नै हो जवसम्म जनताको जीवनमा सकारात्मक परिवर्तन ल्याउन सकिदैन तवसम्म राजनैतिक रुपमा प्राप्त भएका उपलव्धीहरु पनि यथावत जोगाउन कठिन हुन्छ जनताले स्वामित्व ग्रहण नगरेको कुनै पनि प्रणाली दिगो हुन सक्दैन । यसको अर्थ जनता गणतन्त्रको विपक्षमा जान्छन भनन खोजिएको पटककै हैन तर जनताले गणतन्त्र प्राप्त भए पछिको आफनो जीवनमा परवर्तन आएको देख्न चाहन्छन गणतन्त्रको वोनस चाहन्छन जनता यसो गर्न सकिएन भने फेरि जनता र नेता वीचको दुरी वढने खतरा रहनेछ यसतर्फ सवैले ध्यान दिन जरुरी छ । 

गणतन्त्र प्राप्त भए पछि राज्य संचालनको मोडेल विकासको मोडेल र संस्कार संस्कृतिको मोडेल फेर्न जरुरी छ । विविधतायुक्त मुलुकले आज सवैको पहिचानलाई आत्मसा तगर्न जरुरी भएको छ भने एक भाषा एक जाति एक वर्ग एक संस्कृतिको राज गर्ने प्रवृत्तिको अन्त गर्न जरुरी भएको छ । यस्को गंभिरतालाई वुझिएन र हिजोकै निरन्तरतामा लैजान खोजियो भने फेरि पनि यसले गणतन्त्रको भाव पनि दिदैन । वरु राजतन्त्रकै गन्धलाई निरन्तरता दिनेछ । यस वारेमा उच्च तहवाट कार्यक्रमिक हिसावले खासै ध्यान दिएको पाईएको छैन । त्यसकारण जनता त्यति धेरै स्वस्थ र स्वच्छ एवं उन्मुक्त ढंगले गणतन्त्र प्रति गर्व गर्दा गर्दै पनि यसले हामीलाई के दियो भन्ने प्रश्न गरेकै छन । यसको सकारात्मक जवाफ दिन जरुरी छ ।

गणतन्त्रले धेरै कार्यसुचि राजनैतिक दलहरुलाई सुम्पेको छ । राजतन्त्रसंग मिलेर जाने योजनाका दलहरुलाई भन्दा गणतन्त्रकोलागि निर्णायक आन्दोलनको अगुवाई गर्ने दलहरुलाई अझ वढी दायित्व र कार्यसुचि सुम्पेको छ । यस तथ्यलाई आत्मसा तगर्दै राजतन्त्रीय विकृतिको सिको गर्ने हैन गणतन्त्रीय चेतको हेक्का राख्ने र विकास गर्ने र तदनुकुलको व्यवहार गर्ने कुरा आजैका दिनवाट आरम्भ गर्न जरुरी छ । हैन भने सामान्य जनताको कटु टिप्पणी छ एउटा राजको विदायी संगै थुप्रै राजाहरुको पुनर्वहाली भएको छ । थुप्रै राजाहरुको वहाली भएको छैन गणतन्त्रमा राजा हुदैनन् र राजशी व्यवहार पनि हुदैन भन्ने कुरा जनतामा सप्रशण मिठा भाषणमा हैन व्यवहारम ागर्न जरुरी छ । यही गंभिर कार्यसुचि आजको गणतन्त्र दिवसले सुम्पेको छ । यो कार्यसुचिलाई प्रत्येक जिम्मेवार राजनैतिक दल व्यक्ति र संघ संस्था विशेषले पनि ग.भिरतापुर्वक पालना गरौ कार्यान्वयन गरौ र नेपाली जनतामा रहेको गणतान्त्रिक चेतलाई विकास र प्रवर्धन गरौ यसैमा देश र जनताको हित कल्याण र मुक्ति छ ।  

पजष्mबिमिभखपयतब२नmबष्।िअयm

Featured Post

Why presidential system?

We are in historical moment. After a six decade long struggle Nepal became able to have an election of Constituent Assembly. Issue of Consti...